Gdzie najwięcej centrów handlowych

19 czerwca 2013, dodał: PrestigePR
Artykuł zewnętrzny

file1371653089

Dzięki licznie powstającym w ostatnim czasie centrom handlowym znacznie wzrósł w naszym kraju współczynnik nasycenia powierzchnią handlową

W dużych miastach na 1 tys. mieszkańców przypada średnio ok. 413 mkw. powierzchni handlowej w nowoczesnych centrach zakupowych, podaje CBRE. Za nasycone rynki specjaliści uznają te, na których na tysiąc mieszkańców przypada co najmniej 1 tys. mkw. powierzchni handlowej.

Stopień nasycenia powierzchnią handlową zwiększył się ostatnio szczególnie w mniejszych miejscowościach liczących do 400 tys. mieszkańców. W ostatnich latach w niedużych miastach miał bowiem miejsce boom budowlany, jeśli chodzi o realizację inwestycji handlowych.

W efekcie np. w Kielcach, według danych CBRE, na tysiąc mieszkańców przypada ok. 740 mkw. w centrach handlowych, a w Częstochowie ok. 690 mkw. Po oddaniu obecnie budowanych obiektów handlowych w Lublinie, w którym dziś na tysiąc mieszkańców przypada ok. 480 mkw., będzie w tym mieście ponad 800 mkw. na tysiąc mieszkańców. Zapotrzebowanie na nowoczesną powierzchnię jest jednak wciąż tak duże, że w Lublinie jest obecnie zaledwie 1 proc. pustostanów.

Nawet 1,7 tys. mkw. powierzchni handlowej na tysiąc mieszkańców

Bezkonkurencyjny jest jednak Zgorzelec, który dysponuje rekordowo dużą powierzchnią handlową. Według wyliczeń Cushman & Wakefield, na tysiąc mieszkańców przypada tam prawie 1,7 tys. mkw. powierzchni handlowej. Niewiele mniej jest nowoczesnej powierzchni handlowej w Opolu i Rzeszowie, po ok. 1,4 tys. mkw. na 1 tys. mieszkańców. W Kłodzku współczynnik ten wynosi prawie 1,1 tys. mkw., a w Legnicy ok. 1 tys. mkw. Do nasyconych rynków po otwarciu centrum Trzy Korony dołączy też niebawem Nowy Sącz z wynikiem ponad 1,1 tys. mkw. powierzchni na 1 tys. mieszkańców.

Mniej nowoczesnej powierzchni handlowej jest już np. w Trójmieście, gdzie na 1 tys. mieszkańców przypada dziś ok. 500 mkw. galerii, a w Krakowie takiej liczbie mieszkańców odpowiada zaledwie ok. 230 mkw. powierzchni handlowej.

Według analiz Colliers International, w przypadku dużych miast o nasyceniu powierzchnią handlową nie ma mowy. W aglomeracjach stawki czynszowe pozostają na dość stabilnym poziomie, a do przecen dochodzi tylko w słabszych projektach, których nie ma zbyt wiele.

Wciąż chłonny rynek w dużych miastach

Jak oceniają analitycy, takie rynki jak Poznań czy Wrocław, na  których poziom siły nabywczej jest duży i notowany jest jej wzrost, są niewątpliwie wciąż interesujące dla deweloperów. – W niektórych rejonach dużych miast ciągle brakuje nowoczesnych obiektów handlowych. Dlatego obok osiedla Red Park, które realizujemy na Dębcu w Poznaniu zdecydowaliśmy się wybudować centrum handlowe. Mieszkańcy także tej dzielnicy będą mieli teraz możliwość robienia codziennych zakupów w komfortowy sposób niedaleko domu. Budowa Galerii Dębiec (powierzchnia handlowa 9750 mkw.) już ruszyła, a jej otwarcie nastąpi we wrześniu 2014 roku. Centrum cieszy się dużym zainteresowaniem najemców. Ponad 1500 mkw. zajmie w nim market Biedronka. Poza tym, podpisanych zostało już też kilka znaczących umów najmu, m.in. z drogerią Hebe – tłumaczy Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży w Red Real Estate Development.

Polski rynek handlowy interesujący inwestycyjnie

Polska cieszy się dobrą opinią inwestorów zainteresowanych rynkiem powierzchni handlowych. W opinii międzynarodowych firm w naszym kraju wciąż powstają atrakcyjne centra handlowe. Niektórymi już na etapie budowy interesują się zachodnie fundusze. Jeszcze w tym roku zapowiadane jest otwarcie kilku szczególnie interesujących dla inwestorów obiektów.

Jednym z nich jest Galeria Katowicka, w której docelowo powstanie 200 tys. mkw., z czego około 42 tys. mkw. będzie przeznaczone na wynajem w galerii handlowej. W całości obiekt ma zostać otwarty jesienią. Już dziś w centrum obowiązują najwyższe w Polsce czynsze (poza Warszawą).

Innym atrakcyjnym inwestycyjnie obiektem handlowym w opinii ekspertów z C&W i CBRE jest Poznań Główny City Center, którego otwarcie zaplanowane zostało na wrzesień br. Będzie to największe centrum handlowe w Poznaniu, korzystnie położone przy największym węźle komunikacyjnym.   

Realizacja nowych galerii w Katowicach i Poznaniu była tak kosztowna, że wymagała współdziałania deweloperów i instytucji finansujących na skalę dotąd w Polsce nie spotykaną. Finansowanie obiektu w Poznaniu wymagało zaangażowania konsorcjum pięciu banków. 

Ciekawym według doradców może okazać się też dla inwestorów obiekt handlowo-biurowy, który pod koniec tego roku otwarty zostanie przy Placu Unii w Warszawie.  

Autor: RED Real Estate Development

 

Więcej na: www.galeriadebiec.pl, www.redpark.plwww.red-development.pl 



FORUM - bieżące dyskusje

Naturalne kosmetyki
Sama robię kremy, ale to wymaga wysokiej higieny, bo inaczej krem się...
Typy mężczyzn
Maminsynki wychowane przez samotne matki. Tragedia... oni nie są zdolni do żadnego związku...
Jak można zostać dietetykiem
Kurs dietetyki też jest ok, jeśli ktoś się sam dokształca i interesuje swoją dziedziną.
leczenie niepłodnosci
Moim zdaniem leczenie nepłodności ma sens do 30. roku życia. Potem wzrasta znacznie ryzyko...