Rozmawiamy z przedstawicielem firmy AromaCorp Panem Maciejem Kmieciakem, która jest liderem w zakresie rozwoju i wdrażania innowacyjnych technologii i rozwiązań z zakresu Aromamarketingu. Dzięki współpracy z firmami partnerskimi, jest jedyną firmą w kraju oferującą szeroką gamę rozwiązań marketingu zapachowego.
– Panie Macieju czym tak naprwadę jest aromamarketing?
Aromamarketing jest to kluczowy element koncepcji marketingu sensorycznego, polegającego na tworzeniu kompleksowej strategii oddziaływania na wszystkie zmysły ludzkie w procesie promocji wizerunku firmy i jej produktów. Aromamarketing to instrument marketingowy, metoda oddziaływania na emocje i zachowania konsumentów w miejscu sprzedaży poprzez rozpylanie odpowiednio dobranych kompozycji zapachowych.
Czy istnieją miarodajne badania i dowody na oddziaływanie zapachu na człowieka? Które zapachy też według Pana najsilniej oddziałują na psychikę człowieka?
Aromamarketing nie polega jedynie na rozpylaniu przyjemnych woni, lecz na doborze kompozycji zapachowych odzwierciedlających potrzeby klienta i oczekiwane przezeń rezultaty. Dobór kompozycji zapachowych jest kwestią skomplikowaną, wymaga określonej wiedzy i musi odzwierciedlać indywidualne podejście. Jak pokazują jednak badania naukowe, Aromamarketing jest skutecznym narzędziem oddziaływania przynoszącym rezultaty prosprzedażowe i wizerunkowe. Z badań przeprowadzonych na uniwersytetach w Padebborn i w Waszyngtonie wynika, iż wprowadzenie do przestrzeni odpowiednio dobranego zapachu, wyczuwalnego na granicy świadomości, pozwala uśredniając osiągnąć ok. 6% wzrost sprzedaży, ok. 15% wydłużenie czasu pobytu klientów w miejscu sprzedaży i ok. 16% poprawę postrzegania wartości produktów. Martin Lindstrom, autor kultowej książki „Brand Sense – marka pięciu zmysłów”, udowodnił poprzez szereg badań (tzw. mapowanie mózgu), iż decydujący wpływ na decyzje konsumentów podejmowane w miejscu sprzedaży mają bodźce odbierane na poziomie nieświadomym. Takimi bodźcami są w dużej mierze właśnie bodźce zapachowe, wypełniające zazwyczaj całą przestrzeń w której się znajdujemy. Zmysł węchu połączony jest z naszym układem limbicznym, który odpowiada za emocje prowadzące do decyzji handlowych. Węch jest zmysłem pierwotnym, nie można go po prostu „wyłączyć”. Dlatego człowiek stale poddawany jest działaniu zapachów, nawet wówczas gdy nie zdaje sobie z tego sprawy.
Należy również pamiętać, iż pamięć zapachowa jest jedną z najtrwalszych pamięci ludzkich, a rozpylanie kompozycji zapachowych może wpływać na łączenie przyjemnych doznań i wspomnień z przeszłości z nowymi sytuacjami i produktami. Zapachy owoców egzotycznych stosowane w biurach podróży przywołują w pamięci miłe chwile z ciepłych wyjazdów wakacyjnych, aromat jabłek i cynamonu przypomina o pysznej szarlotce pieczonej w dzieciństwie razem z babcią, a zapach prażonej kukurydzy bezbłędnie kojarzony jest z wypadem do kina. Silne oddziaływanie na ludzkie emocje mają również zapachy typowo produktowe, np. kawa czy czekolada. Ich stosowanie w obrębie miejsc sprzedaży powoduje zwiększenie zapamiętywalności wśród klientów, a tym samym wyróżnienie na tle konkurencji. Aromamarketing staje się obecnie atrybutem wizerunku wielu firm.
Czy aromamarketing jest wykorzystywany wyłącznie w firmach czy tez może być stosowany w domach mieszkalnych, instytucjach i urzędach?
Aromamarketing ma bardzo szerokie możliwości zastosowania i może obejmować firmy działające w bardzo różnych branżach, m.in. agencje reklamowe, biura podróży, kawiarnie, restauracje, kasyna, galerie sztuki, gabinety medyczne i kosmetyczne, galerie handlowe, kina, salony jubilerskie, sklepy odzieżowe i obuwnicze, banki i wiele, wiele innych. Oczywiście, istnieje gama urządzeń i kompozycji przeznaczonych do użytku domowego, a także urzędów. W tym wypadku, kompozycje zapachowe dobierane są najczęściej w celu redukcji zmęczenia, relaksacji, ale również poprawy koncentracji i zwiększenia wydajności.
Czy aromamarketing jest w Polsce już popularny? Jak to wygląda w innych krajach?
Aromamarketing staje się w Polsce coraz bardziej popularny, gdyż firmy działające w różnych branżach zaczynają zdawać sobie sprawę, iż przekaz marketingowy oddziałujący na większą ilość zmysłów pozwala na wzrost poziomu przywiązania klienta i wyróżnienie wśród konkurencji. Nie zmienia to faktu, iż nasz kraj jest nadal daleko w tyle za Stanami Zjednoczonymi czy Japonią.
Czy ze względu na oddziaływanie na podświadomość niektóre kraje zakazują stosowania aromamarketingu?
Brak jest informacji odnośnie zakazu stosowania Aromamarketingu na świecie.
Czym się różni stosowanie zwykłych kadzidełek czy olejków zapachowych od profesjonalnego aromamarketingu?
Jest wiele różnic. Po pierwsze, Aromamarketing jest narzędziem polegającym na precyzyjnym doborze zapachu odzwierciedlającego wizerunek firmy, jej produkty i wiele innych czynników, m.in. wystrój, kolorystykę. Dobór kompozycji uzależniony jest od oczekiwanych przez klienta rezultatów (np. wzrost sprzedaży, wydłużenie czasu pobytu klientów w sklepie) i opiera się
na doświadczeniu specjalistów i konkretnej wiedzy o wpływie nut zapachowych na człowieka. Oprócz zapewnienia przyjemnego zapachu w otoczeniu, zmierza do osiągnięcia określonych rezultatów marketingowych. Po drugie, Aromamarketing bazuje na technologiach rozprowadzania zapachu i kompozycjach zapachowych znacznie wyższej jakości. Obecnie stosowane technologie zapewniają
równomierną aromatyzację całej przestrzeni o dostosowanej intensywności. W większości przypadków, kompozycje są tworzone z naturalnych olejków. Po trzecie, Aromamarketing nie ma praktycznie barier przestrzennych – istnieje możliwość aromatyzacji bardzo dużych powierzchni, zarówno otwartych, jak i zamkniętych. Po czwarte, gama kompozycji jest praktycznie nieograniczona, a
jej dobór zależy od potrzeb klienta.
– Czy kompozycje są wybierane przez zamawiającego czy też Państwo proponujecie jakąś gotową paletę zapchów? Ile jest dostępnych gotowych kompozycji?
Na podstawie przeprowadzonej z klientem ankiety i rozmowy, przygotowujemy każdorazowo kompleksową propozycję współpracy odzwierciedlającą potrzeby i preferencje naszych partnerów biznesów. Taka propozycja obejmuje dobór urządzeń i proponowanych kompozycji zapachowych, najczęściej 2-3, spośród których klient wybiera tę najbardziej odpowiednią. Kompozycje są dobrane w taki sposób, aby spełniać oczekiwane przez naszych klientów rezultaty. Wybór klienta ma charakter subiektywny. Ilość gotowych kompozycji przekracza znacznie 100, co pozwala niemal w każdym przypadku na znalezienie tych odpowiednich.
– Czy zamawiający może sobie zażyczyć zapach na wyłączność? Jak wygląda kwestia zapachowego logo, opatentowania itp.
Jest taka możliwość. Wówczas zapach tworzony jest dla klienta od „zera”. Jest to jednak proces długotrwały i wymagający znacznie większych nakładów finansowych. Po ostatecznej decyzji, zapach jest patentowany. Klient mam w ten sposób gwarancję, iż taka kompozycja nie zostanie zastosowana w żadnym innym miejscu.
– Jak reagują wchodzący do sklepu klienci, czy zapach jest intensywny, bardzo wyczuwalny, czy też subtelny i delikatny?
W większości przypadków, zapach jest delikatnie wyczuwalny, nieco powyżej poziomu świadomości. Należy unikać zbyt dużej intensywności, co może mieć odwrotny efekt.
– Dlaczego tak wiele się ostatnio mówi o marketingu zapachowym? Czy nie wystarcza już piękna muzyka czy reklama w tv?
Aromamarketing jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na podkreślenie wyjątkowości i oferty firmy. Pozwala na skuteczne wyróżnienie produktu i utrwalenie go w pamięci konsumentów. Aromamarketing jest jednocześnie jedną z tańszych form promocji. Coraz więcej firm zaczyna zdawać sobie sprawę, iż im większa ilość ludzkich zmysłów zostaje pobudzona w przekazie marketingowym, tym większa jest szansa na zdobycie silniejszej pozycji na rynku. Nie ulega wątpliwości, że logo zapachowe jest skutecznym symbolem marki. Profesjonalna reklama telewizyjna i piękna muzyka często nie
wystarczają do wyróżnienia produktów, które niezależnie od marek stają się coraz bardziej podobne do siebie. Szansą na odróżnienie od konkurencji i przyciągnięcie konsumentów jest multisensoryczna strategia marketingowa, w której właśnie narzędzia Aromamarketingowe zajmują bardzo ważne miejsce. Co więcej, bodźce wzrokowe i słuchowe nie są na tak długo utrwalane w naszej pamięci jak bodźce zapachowe.
– Czy marketing zapachowy nie jest manipulacją i agresywnym wpływaniem na decyzje klientów bez ich wiedzy czy zgody?
Aromamarketing jest pełnoprawnym instrumentem wykorzystywanym w działaniach marketingowych. Starannie dobrany zapach staje się niejako znakiem rozpoznawczym firmy i pozwala po prostu na jej łatwiejszą identyfikację przez klientów. Klient przyjemniej spędza czas w miejscu sprzedaży, co przekłada się na jego przywiązanie do danej marki i jej produktow. Należy również pamiętać, iż każdy człowiek ma inny poziom wyczuwalności zapachu. Marketing zapachowy nie jest zatem agresywnym oddziaływaniem na klienta, lecz sposobem na poprawę komunikacji biznesowej. W dobie wielkiej
konkurencyjności każdy chce się stać atrakcyjniejszy. Prywatnie używamy perfum – naszego indywidualnego marketingu zapachowego. W przypadku firm, taką dopuszczalną metodą jest właśnie profesjonalny Aromamarketing.
– Czy zamawiający chce jedynie zwiększyć sprzedaż swoich produktów czy usług, czy też może na przykład ma inne cele takie jak zwrócenie uwagi na markę, przywiązanie klienta na dłuższy okres do marki itp.
Klient wypełnia ankietę, w które opisuje wszystkie oczekiwane przez siebie korzyści związane z wprowadzeniem Aromamarketingu. Na tej podstawie przygotowywana jest propozycja wdrożenia.
– W jakich lokalach i punktach najczęściej stosuje się tego typu marketing?
Aromamarketing staje się coraz bardziej popularny w restauracjach, kawiarniach, gabinetach medycznych, kancelariach prawniczych oraz w trakcie różnego rodzaju eventów: wykładów, szkoleń, seminariów, premier kinowych czy teatralnych, konferencji prasowych, imprez firmowych.
– Jeśli w restauracji to czy nie koliduje to z zapachem potraw?
W przypadku restauracji dobór kompozycji zapachowej zależy w wielu wypadkach
od jej indywidualnej charakterystyki, wystroju i kolorystyki. W przypadku
nieprzyjemnych zapachów wydobywających się przykładowo z kuchni, możliwa
jest dodatkowo ich neutralizacja. Intensywność i rodzaj zapachu dobierany
jest w taki sposób, aby nie kolidował ze smakiem potraw.
– Czy w ofercie występują głównie zapachy kwiatowe czy też spotyka się np. zapach czekolady, kawy czy alkoholu?
Tak jak wspominałem, gama kompozycji zapachowych jest niemal nieograniczona. Istnieją również tzw. produktowe kompozycje zapachowe, np. kawa, czekolada,alkohol.
– Czy kompozycje mogą mieć też wpływ na erotyczną stronę człowieka, czyli afrodyzjakowe zapachy? Czy zawierają feromony?
Tak, kompozycje mogą działać stymulująco i pobudzająco. Istnieją kompozycje zapachowe preferowane i przeznaczone głównie dla kobiet (np. ciepłe, silnie kwiatowe) oraz dla mężczyzn (np. silnie drzewne).
– kto jest odpowiedzialny za kompozycje zapachowe? Kto tworzy kompozycje na zlecenie?
Są one tworzone we współpracy z zagranicznymi firmami, w tym profesjonalnymi perfumiarzami.
– Ile się czeka na nową unikalną kompozycję?
Czas oczekiwania wynosi kilka miesięcy.
– Jakiego okresu czasu potrzeba na zainstalowanie całego systemu do aromaterapii marketingowej?
Od momentu akceptacji przez klienta propozycji współpracy do ostatecznego wdrożenia upływa zazwyczaj kilka dni. W zależności od modelu współpracy, kompozycje zapachowe są dosyłane do klienta lub dostarczane i wymieniane przez pracowników naszej firmy.
– Czy kompozycje zapachowe to tajemna wiedza firmy dostarczające zapachy?
Klient jest informowany o nazwie kompozycji zapachowej i nutach zapachowych wchodzących w jej skład.
– Jak wiele jest firm tego typu jak Państwa?
Istnieje kilka tego typu podmiotów.
– Jaki jest przykładowy koszt zamontowania urządzenie w lokalu o pow. 50 m2?
Precyzyjna wycena uzależniona jest od kilku czynników: powierzchnia, ilość pomieszczeń, ich podział, warunki techniczne, model współpracy itd. W porównaniu do wszelkich innych form promocji marki lub produktów, nie są to jednak koszty duże.
– Co się bierze pod uwagę decydując się na określoną kompozycję, czyli czy ważna jest grupa docelowa, wystrój wnętrza, wiek itp?
Klient proszony jest o wypełnienie ankiety i zawarcie w niej informacji dotyczących m.in. postrzegania własnej marki, wystroju wnętrza, grupy docelowej, i oczekiwanych rezultatów.
– Czy kompozycje różnią się pomiędzy sobą cenami, czyli czy są te droższe i tańsze itp.
Kompozycje różnią się cenami. Różnice te są jednak nieznaczne.
Serdecznie dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia w pozyskiwaniu nowych kontrahentów!