URODA I ZDROWIE

Zielona dieta dla kobiet w ciąży – porady dietetyka

15 września 2020, dodał: Redakcja

W ciąży jedz nie za dwoje, ale… dla dwojga! To, co nakładasz na talerz, ma ogromne znaczenie nie tylko dla twojego dziecka, ale i dla ciebie samej. Kiedy oczekujesz potomstwa, twój organizm w pierwszej kolejności zaspokaja potrzeby dziecka, czerpiąc z twoich zapasów. Jeśli więc twoja dieta w ciąży nie będzie odpowiednio zbilansowana, po porodzie łatwo o niedobory… Co więc jeść, byś za kilka miesięcy była w równie dobrej formie, jak twoje maleństwo?

kobieta w ciązy

Jedz kolorowo

Najważniejszą praktyczną wskazówką dla twojego menu powinien być… kolor! Każdego dnia podstawą twojej diety powinny być warzywa i owoce. Codziennie sięgaj też, o ile twój lekarz nie zaleci inaczej, po pełnoziarniste produkty zbożowe i białko wysokiej jakości, najlepiej pod postacią tłustych ryb morskich i chudego białego mięsa. Bazuj jednak na diecie roślinnej… i to bardzo kolorowej. Ponieważ warzywa i owoce różnią się od siebie profilem witamin i składników mineralnych. W zależności od ich koloru, można podzielić je na grupy, które każdego dnia powinny znaleźć się na twoim talerzu. Grupa czerwono-pomarańczowa bogata jest szczególnie w bezcenne dla zdrowia (i urody!) karotenoidy, fioletowa w przeciwzapalne antyoksydanty, a zielona – w foliany, o których śmiało można powiedzieć, że dla przyszłych mam są związkami o kluczowym znaczeniu.

Kwas foliowy – pierwszoplanowy bohater

Dlaczego akurat foliany i co stanowi o ich niezwykłej roli dla kobiet ciężarnych? – To związki, które są bardzo istotne dla zachowania prawie wszystkich procesów zachodzących
w organizmie i jego dobrego funkcjonowania
– mówi Ewa Bakota, dietetyczka z Dietakontaktowa.pl. – Odpowiadają też za prawidłowy rozwoj płodu, warunkując kształtowanie jego układu nerwowego i zapobiegając wadom cewy nerwowej. Wpływają także na masę i rozwój dziecka już po jego narodzinach. 
Na pewno znajome jest ci pojęcie kwasu foliowego. To dla kobiet w ciąży jeden z najważniejszych mikroskładników! Kwas foliowy, inaczej folacyna lub witamina B9, jak wskazuje jego nazwa (“folianum” to po łacinie “liść”), znajduje się w znacznych ilościach w warzywach zielonolistnych i nie jest wytwarzany przez ludzki organizm, musi być więc dostarczany wraz z pożywieniem. 

W żywności kwas foliowy występuje w sporych ilościach w warzywach liściastych, takich jak sałaty, szpinak, kapusta, ale też w ziarnach zbóż, nasionach słonecznika i orzechach, drożdżach, roślinach strączkowych, warzywach (zwłaszcza bogatych także w zbawienny dla zdrowia likopen pomidorach oraz brokułach i cykorii) oraz owocach, a także mięsie. 

Liście nie wystarczą

Niestety, choć warzywa i owoce są bogate w kwas foliowy, dla kobiet spodziewających się dziecka nie stanowią jego wystarczającego źródła – mówi Ewa Bakota. – Zdolność do wchłaniania kwasu foliowego i metabolizowania go do bioaktywnej formy jest osobnicza i różna u różnych osób. Co więcej, kwas foliowy jest bardzo wrażliwy na promienie ultrafioletowe i utlenianie, a także, co kluczowe, na obróbkę termiczną. Również transport, przechowywanie i każde przygotowywanie do spożycia warzyw i owoców, nawet samo ich krojenie, nie mówiąc o nawet krótkim gotowaniu, powoduje jego duże straty i zmniejsza jego potencjał biodostępności. Do tego metabolizm kwasu foliowego zależy też od podaży witamin B6 i B12. Dlatego zapewnienie odpowiedniej, zgodnej z normami ilości kwasu foliowego w organizmie może być trudne nawet przy zrównoważonej, dobrze zbilansowanej i urozmaiconej diecie. 

Weź tabletkę

Ważną dla przyszłych mam i kobiet planujących ciążę informacją jest też ta, że zapasy kwasu foliowego wyczerpują się już po czterech miesiącach od zaprzestania jego spożycia. Dlatego każda kobieta myśląca o powiększeniu rodziny powinna poza dietą bogatą w kwas foliowy dodatkowo przyjmować witaminę tę w jej syntetycznej formie, która charakteryzuje się dużo wyższą biodostępnością niż w przypadku źródeł naturalnych. Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników rekomenduje, by kobiety planujące ciążę rozpoczęły przyjmowanie kwasu foliowego dwanaście tygodni przed jej rozpoczęciem i kontynuowały suplementację przez cały czas jej trwania (przede wszystkim ze względu na jego znaczenie w profilaktyce wady cewy nerwowej), a także w czasie połogu i karmienia piersią – przypomnijmy, że odpowiednia ilość folianów w mleku matki jest utrzymywana na żądanym poziomie kosztem jej własnych zapasów i rezerw! Zalecenie suplementacji dotyczy wszystkich pań w wieku rozrodczym, bo przecież nie wszystkie ciąże są planowane – na wypadek radosnej niespodzianki lepiej być ” przezorną i ubezpieczoną”!

kwas foliowy folik

Tylko to, co niezbędne!

Kwas foliowy pełni istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Jest on niezwykle ważnym elementem codziennej diety, który trudno uzupełniać z pożywienia.

FOLIK (Acidum folicum) Skład: 1 tabletka zawiera 0,4 mg kwasu foliowego. Postać farmaceutyczna: Tabletki. Tabletki barwy jasnożółtej, okrągłe, obustronnie płaskie. Wskazania: Zapobieganie niedoborom kwasu foliowego u kobiet przed poczęciem
i we wczesnym okresie ciąży, w celu zmniejszenia ryzyka powstawania wad cewy nerwowej u potomstwa. Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na substancję czynną, lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. Podmiot odpowiedzialny: Gedeon Richter Polska Spółka z o.o. ul. ks. J. Poniatowskiego 5, 05-825 Grodzisk Mazowiecki. 24-godzinny System Informacji Medycznej oraz zgłaszanie działań niepożądanych: +48-22-755-96-48 Adres e-mail: [email protected] Data aktualizacji: 23_05_2018.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

 

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

loading...

Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Odchudzanie przed świętami
Czy przed świętami, czy też po zawsze warto poświęcić odrobinę czasu na ruch, polecam http://blog.fitanu.com/z-kim-warto-cwiczyc-na-youtube/
Jeździcie w kaskach na stoku?
Dobry kask to podstawa, nie warto ryzykować a idealny model, godny polecenia znalazłem tu: https://fitanu.com/pl/kask-narciarski-grap-visor-2-0-hm-black-matt-57-61-a9208330-alpina-57-61-4003692282194
Fitness w domu
na dobry początek ćwiczeń w domowym zaciszu polecam zerknąć tutaj: https://blog.fitanu.com/z-kim-warto-cwiczyc-na-youtube/
Buty do biegania
Hej, polecam markę elbur, można dopasować idealny model dla siebie : https://fitanu.com/pl/produkty/producent/elbrus