Witaminy – które warto suplementować jesienią i zimą?

16 września 2022, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Share and Enjoy !

Shares

Jesień i zima to czas, kiedy dochodzi do możliwości znacznego osłabienia naszego organizmu. Spowodowane może to być przede wszystkim tym, że po lecie zmienia się nasza dieta, która nie jest już tak bogata w witaminy i minerały. Brak mocnego słońca i niższa temperatura dodatkowo sprawia, że czujemy się bardziej senni i zmęczeni. W takim przypadku warto jest wesprzeć swój organizm odpowiednimi witaminami. Które z nich warto suplementować jesienią i zimą? Podpowiadamy.

Suplementacja witaminy D

Najważniejszą witaminą, której uzupełnianie należy rozpocząć już od września, jest bezapelacyjnie witamina D. Wiosną i latem jest produkowana naturalnie przez naszą skórę pod wpływem promieniowania słonecznego. Jesienią i zimą jej naturalna produkcja jest nieco hamowana i musi być ona dostarczana z zewnątrz. Zwykle nasza dieta również nie zapewnia odpowiedniej podaży tej witaminy, dlatego warto ją suplementować w postaci preparatów farmaceutycznych.

Witamina D kojarzona jest przede wszystkim z regulacją gospodarki wapniowo-fosforanowej organizmu i zapobieganiu osteoporozie. Jednak to nie jedyna jej rola. Odpowiedni jej poziom warunkuje prawidłowe działanie układu immunologicznego, wpływa pozytywnie na krążenie, zapobiega występowaniu niektórych chorób oraz zapobiega obniżeniu nastroju. Źródłem witaminy D w pożywieniu są przede wszystkim tłuste ryby morskie, oleje rybie oraz jaja.

Witamina E – co nam daje?

W jesiennej diecie warto również zadbać o odpowiednią podaż witaminy E. Przyjęło się nazywać ją „witaminą młodości”, a to dlatego, że wpływa ona pozytywnie na stan skóry i opóźnia procesy starzenia. Dzieje się tak, ponieważ witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, a to oznacza, że ma ona zdolność do usuwania wolnych rodników, które są odpowiedzialne za przyspieszone starzenie komórek. Niedobór witaminy E przyczynia się także do zwiększonej podatności na infekcje. Naturalnym źródłem tego składnika są oleje oraz tłuszcze roślinne.

Witaminy z grupy B

Dostarczanie witamin z grupy B jest ważne nie tylko podczas jesieni, ale przez cały rok. Są one odpowiedzialne za wiele procesów zachodzących w organizmie, a przede wszystkim oddychania tkankowego i przemiany przekaźników ośrodkowego układu nerwowego. Ze względu na pozytywny wpływ witamin z grupy B na aktywność układu nerwowego, mogą być one sprzymierzeńcem w walce z „jesienną depresją”. Bogatym źródłem witamin z grupy B w pożywieniu są produkty zbożowe, drożdże, mleko, jaja i mięso. Wszelkie wspomniane grupy witamin można odnaleźć również w suplementach na stronie UNS.

 

 

 

Share and Enjoy !

Shares


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Filmowanie wesela z powietrza
Też nie podoba mi się ten pomysł, to jest dobre na festynach.
Jak rozwiązać problem z prasowaniem…
Ja nie prasuję, po prostu po upraniu rozciągam tkaninę i formuję tak, żeby...
Gdańsk
Czasem jestem w Gdańsku i faktycznie można tam coś taniej upolować np. na olx
Co zamiast paneli na podłogę?
A może prawdziwe drewno, deski o niezbyt szerokim rozmiarze?