URODA I ZDROWIE

Witamina D3 i jej rola w organizmie

10 marca 2021, dodał: Redakcja

Witamina D3 bierze udział w wielu procesach, które zachodzą w organizmie człowieka. Dlatego trzeba dbać o jej prawidłowy poziom. Niedobory prowadzą do groźnych zaburzeń i są przyczyną pojawienia się nieprzyjemnych dolegliwości. Zobacz, jaka jest rola witaminy D3.

witamina d

Na co działa witamina D3?

Witamina D3 jest substancją, którą organizm może wytworzyć samodzielnie. Ma to miejsce w komórkach skóry pod wpływem promieniowania UV, czyli światła słonecznego. Najpierw powstaje prewitamina D. Jednak w ciągu kilku godzin jest ona przekształcana we właściwą witaminę D3.

Witamina D3 bierze udział w wielu bardzo ważnych procesach. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Substancja ta:

  • reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową,
  • bierze udział w mineralizacji zębów,
  • zapewnia prawidłowy rozwój kości,
  • zapewnia prawidłową pracę mięśni,
  • wspiera funkcjonowanie układu nerwowego,
  • działa immunomodulująco,
  • wspiera organizm w walce z infekcjami.

Nieprawidłowy poziom witaminy D3 może spowodować: krzywicę, osteoporozę, zaburzenia pracy mięśni, osłabienie odporności, osłabienie organizmu, zwiększoną podatność na infekcje, osłabienie kondycji zębów, problemy skórne (w tym stany zapalne).

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę D3?

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę D3 zależy od kilku czynników. Jednym z nich jest wiek. Wytyczne dotyczące suplementacji przedstawiają się następująco:

  • noworodki: 400 IU na dobę (400–800 IU w przypadku wcześniaków),
  • niemowlęta do 6. miesiąca życia: 400 IU na dobę,
  • niemowlęta po 6. miesiącu życia: 400–600 IU na dobę (w zależności od ilości witaminy D3 otrzymywanej z pokarmem),
  • dzieci: 600–1000 IU na dobę (w zależności od masy ciała),
  • młodzież: 600–1000 IU na dobę (w zależności od masy ciała),
  • dorośli: 800–2000 IU na dobę (w zależności od masy ciała),
  • osoby starsze: 800–2000 IU na dobę.

Jak zadbać o prawidłowy poziom witaminy D3?

Witamina D3 może być produkowana przez organizm człowieka. Niestety, ze względu na niewystarczającą ilość światła słonecznego w miesiącach jesienno-zimowych, a także zanieczyszczenia powietrza i inne czynniki (np. konieczność stosowania kremów z filtrem UV) synteza skórna nie pokrywa zapotrzebowania organizmu. Dlatego wskazana jest dodatkowa suplementacja.

Dzieci, młodzież i dorośli powinni suplementować witaminę D3 od września do maja. Natomiast noworodki, niemowlęta i osoby starsze muszą otrzymywać tę substancję przez cały rok. Na rynku dostępne są preparaty, które zawierają witaminę D3 w dawce dopasowanej do wieku. Mają one postać kropli, tabletek lub pastylek do ssania.

żywność z witaminą d

Do diety warto włączyć produkty, które zawierają witaminę D3. Są to:

  • wątróbka,
  • jaja,
  • sery,
  • ryby,
  • niektóre grzyby (np. borowiki).

Wiosną i latem warto korzystać z ładnej pogody i umożliwiać skórze kontakt ze światłem słonecznym. Wystarczy 15 minutowy spacer, aby witamina D3 została wyprodukowana przez komórki skóry. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności. Nadmierna ekspozycja na słońce może skutkować oparzeniami słonecznymi.

 

 

 

 

Share and Enjoy !

0Shares
0 0


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz