Substancja, którą uwielbiają twoje jelita. Zobacz gdzie występuje

24 czerwca 2024, dodał: Ewelina Szadkowska

Szukając produktów, które pomagają zachować zdrowie układu pokarmowego, warto sięgnąć po substancje, które mają działanie prebiotyczne, a więc są doskonałą pożywką dla dobrych bakterii żyjących w naszych jelitach. Tak właśnie działa inulina. Jest ona polisacharydem – ważnym składnikiem wielu roślin, m.in. cykorii, łopianu, topinamburu (słonecznika bulwiastego), dalii czy mniszka lekarskiego. Dietetycy również coraz częściej wspominają o niej jako wartościowym uzupełnieniu diety osób dbających o zdrowie.

Ciekawą cechą inuliny jest to, że nie jest ona trawiona w układzie pokarmowym, lecz ma działanie podobne do błonnika, czyli podtrzymuje uczucie sytości, wiążąc wodę i ułatwiając przesuwanie się masy pokarmowej w jelitach. Z tego względu jest polecana m.in. dla osób cierpiących na zaparcia oraz podczas diety odchudzającej. Mimo swojego delikatnie słodkiego smaku wspomaga walkę z grzybami i szkodliwymi bakteriami, wspomagając rozwój pożytecznej mikroflory bakteryjnej. Warto więc stosować ją zamiast cukru do słodzenia deserów, aby zmniejszyć ich kaloryczność i destrukcyjny wpływ na proces trawienia.

mniszek lekarski

zdjęcie: pixabay

 

Dla kogo jest polecana inulina

Inulinę poleca się również osobom cierpiącym na choroby serca i układu krążenia, dla których istotne jest obniżanie poziomu cholesterolu we krwi. Doskonale sprawdza się także w diecie diabetyków, którzy potrzebują produktów o niskim indeksie glikemicznym. Obniża ona poziom glukozy we krwi, a jednocześnie zapewnia słodki smak potraw.

W sklepach ze zdrową żywnością można zakupić inulinę w tabletkach, kapsułkach lub w postaci sproszkowanej, którą można dodawać do napojów i potraw zgodnie ze wskazaniami zawartymi na opakowaniu. Można ją również spotkać w gotowych produktach obecnych na sklepowych półkach, m.in. w jogurtach, serach, majonezach, sosach, dżemach czy wyrobach cukierniczych. Niska kaloryczność tego składnika jest doceniana przez osoby dbające o zbilansowaną dietę, więc warto używać jej na co dzień, by w pełni korzystać z jej prozdrowotnych właściwości.

W związku z powyższym inulina sprawdza się jako substancja wspierająca nasze zdrowie w różnych dziedzinach. Jej pozytywne działanie na florę bakteryjną jelit jest niezaprzeczalne, ale inulina dodatkowo wspomaga pracę układu immunologicznego a także ułatwia utrzymanie właściwego stężenia glukozy we krwi.

Inne właściwości prozdrowotne inuliny

  • inulina zapobiega zaparciom
  • zwiększa wchłanianie wapnia
  • obniża stężenie złego  cholesterolu we krwi
  • stymuluje rozwój probiotycznej flory jelitowej
  • spowalnia wchłanianie glukozy z pokarmów
  • opóźnia wchłanianie tłuszczów
  • potrafi skutecznie wyłapać niektóre toksyczne związki
  • wspomaga sytość poposiłkową

Przed rozpoczęciem suplementacji z tą substancją warto skonsultować się z lekarzem. Należy pamiętać, że suplementy zastępują prowadzenia zdrowego trybu życia tylko wspierają organizm w niektórych sytuacjach.

Zobacz również:

Antybiotyki i flora jelitowa. Znaczenie probiotyków w odbudowie mikrobioty

Herbaty ziołowe na trawienie

Naturalne suplementy dla zdrowia i urody, które masz w swojej kuchni

 



Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz