Małe kroki do dużej poprawy odporności

18 sierpnia 2022, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Share and Enjoy !

Shares

Bez względu na porę roku wirusy i drobnoustroje nie ustają w atakach na nasze zdrowie. Nie jesteśmy całkiem bezbronni, gdyż natura wyposażyła nas w układ immunologiczny. Co zatem robić, by wzmacniać swoje siły obronne? Czy to muszą być spektakularne kroki? Nie! Małe, również mogą okazać się bardzo skuteczne.

Mimo nadejścia ciepłych miesięcy masz wrażenie, że wciąż nękają cię infekcje? Może odporność, nie jest na odpowiednim poziomie i czas na jej wzmocnienie? Nie będziemy cię namawiać na radykalne zmiany stylu życia. Postaw na małe kroki, mikronawyki, które są łatwiejsze do regularnego przeprowadzania. Siła woli rzadko sprawia cuda – dużo częściej – siła przyzwyczajenia, którą trzeba w sobie wyrobić. Spałaś do tej pory zaledwie po 5 godzin? Spróbuj codziennie kłaść się pół godziny wcześniej. Nie więcej, już te 30 minut zacznie kierować cię ku nowym, lepszym nawykom. Kiszonki jadasz od przypadku, do przypadku? To może ustaw w telefonie przypomnienie, by kefir trafiał do koszyka z zakupami przy każdej wizycie w sklepie spożywczym? Te małe zwycięstwa nie wymagają dużego wysiłku, a wprowadzają lepszą jakość w nasze życie. A teraz sprawdź co dla ciebie mamy w dalszej części tego tekstu, zobacz jakie elementy naszej codzienności są ważne dla wzmacniania odporności i zdecyduj, jak je wesprzesz.

  1. Sen dający prawdziwy odpoczynek

Nie ma chyba lepszego sposobu na regenerację sił niż… porządnie się wyspać. To podczas snu nasz organizm układa i utrwala w pamięci przeżycia czy ma możliwość odnowy mózgu na poziomie komórkowym. To sen również reguluje poziom kortyzolu, który uwalnia się pod wpływem stresu – działa to tak, że im mniej snu, tym więcej kortyzolu, co niektórzy badacze uznają za jedną z przyczyn obniżenia odporności[1].

Co ważne, jeśli pojawiają się problemy z zaśnięciem, nie próbujmy zasnąć na siłę. Do łóżka należy się kłaść i pozostawać w nim tylko wtedy, jeśli odczuwa się senność. Nie wolno się zmuszać do tego, by zasypiać wcześniej niż zwykle, próbować odrobić niedobór snu z ostatniej nocy czy wysypiać się „na zapas”[2].

  1. „Dobre” bakterie – częsty gość w menu

Nie jest tajemnicą, że układ odpornościowy człowieka najlepiej pracuje przy regularnych posiłkach i zbilansowanej diecie. Jednymi z największych jego sprzymierzeńców są tu naturalne probiotyki, które powinny gościć w naszym codziennym jadłospisie. Znajdziemy je w fermentowanych produktach, np.: w kefirze, maślance, kiszonej kapuście i ogórkach[3] – wspomagają florę bakteryjną jelit, która reguluje układ odpornościowy[4]. 

  1. Pożegnanie krzesła, powitanie słońca

Siedzenie to nowe palenie – grzmią eksperci. Brak ruchu to nie zły nawyk, to nawyk niebezpieczny dla zdrowia! Badania przeprowadzone w Kanadzie na grupie ponad 17 tys. osób w wieku 18-90 lat udowodniły… wzrost ryzyka wystąpienia zgonu wraz ze zwiększającą się ilością czasu spędzanego w pozycji siedzącej[5]. Dlatego coraz więcej osób montuje biurka
z wysuwanym w górę blatem, by podczas pracy jak najwięcej czasu spędzać w pozycji stojącej, a nie na siedząco, przede wszystkim jednak, wpisuje codzienne spacery lub sport na stałe do swojego grafika. Dotleniony organizm jest silniejszy – także w odniesieniu do powodujących infekcje drobnoustrojów. Wybierz aktywność, która sprawia przyjemność – nie każdy jest stworzony do maratonów, joga czy badminton również poprawią kondycję.

  1. Dobre nastawienie

Pogodne, optymistyczne podejście do życia oraz poczucie dobrostanu nie sprawiają jedynie, że po prostu łatwiej żyć. Ono wspomaga formę psychiczną i fizyczną (w tym sprzyja rekonwalescencji po operacjach, a także długowieczności)[6]. To profilaktyka zdrowotna i wzmocnienie organizmu w najczystszej postaci! Pomyśl, może warto skompletować osobisty, sprawdzony „zestaw rozśmieszający”, który w trudniejszych chwilach pozwoli wywołać uśmiech? Mogą to być ulubione filmy, książki, stand-upy, telefon do pogodnego przyjaciela czy… pozwolenie małej córce na wykonanie makijażu w stylu lat 80-tych.

I na koniec parę słów o dużej i niezwykle ważnej zmianie, jaką warto wprowadzić w życie, bo ma ogromne znaczenie dla odporności i zdrowia. Mowa o rzuceniu palenia papierosów.
W dymie oprócz nikotyny znajduje się około 6000 różnych związków toksycznych, szkodliwie wpływających na układ odpornościowy. To cichy, niespieszny, ale bardzo skuteczny wróg. Otwiera drogę do naszego organizmu nowotworom i innym ciężkim chorobom. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego radykalnie i natychmiast, zawsze możesz zacząć stopniowo, np. wyliczać sobie określoną liczbę wypalanych papierosów i jej nie przekraczać.

Małe nowe nawyki to w długim okresie wielkie zmiany!

 

Chroń się przed infekcjami

Dobrym sposobem, aby wesprzeć swoją odporność może być zastosowanie już przy pierwszych objawach infekcji preparatu stymulującego odporność Groprinosin®. To lek mający na celu pobudzenie układu odpornościowego do walki z wirusami. Jest on pomocny także w leczeniu opryszczki warg i skóry twarzy wywołanych przez wirusa opryszczki pospolitej (Herpes simplex). Teraz dostępny jest Groprinosin Forte® (1000 mg) w postaci tabletek.

Groprinosin syrop 250 mg/5 ml – około 18 zł                                                                                       Groprinosin Forte syrop 500 mg/5 ml – około 24 zł                                                                           Groprinosin tabl. opakowanie 20 tabl. – około 18 zł, 50 tabl. – około 40 zł                                   Groprinosin Forte tabl. opakowanie 40 tabl. – około 40 zł

====

GROPRINOSIN FORTE 500 mg/5 ml, GROPRINOSIN Forte 1000 mg, GROPRINOSIN 250 mg/5 ml, GRPRINOSIN 500 mg (Inosinum pranobexum). Skład: Groprinosin Forte 500 mg/5ml: 1 ml syropu zawiera 100,0 mg inozyny pranobeks: kompleksu zawierającego inozynę oraz 4-acetamidobenzoesan 2-hydroksypropylodimetyloamoniowy w stosunku molarnym 1:3. Substancje pomocnicze o znanym działaniu 1 ml syropu zawiera: 420 mg maltitolu, 1,8 mg metylu parahydroksybenzoesanu, 0,2 mg propylu parahydroksybenzoesanu. Groprinosin Forte 1000 mg: Jedna tabletka zawiera 1000 mg inozyny pranobeksu: kompleksu zawierającego inozynę oraz 4‑acetamidobenzoesan 2-hydroksypropylodimetyloamoniowy w stosunku molarnym 1:3. Groprinosin 500 mg: Jedna tabletka zawiera 500 mg inozyny pranobeksu: kompleksu zawierającego inozynę oraz 4 acetamidobenzoesan 2-hydroksypropylodimetyloamoniowy w stosunku molarnym 1:3. Groprinosin 250 mg/5 ml: 1 ml syropu zawiera 50,0 mg inozyny pranobeks: kompleksu zawierającego inozynę oraz 4-acetamidobenzoesan 2-hydroksypropylodimetyloamoniowy w stosunku molarnym 1:3. Substancje pomocnicze o znanym działaniu:
1 ml syropu zawiera: 650 mg sacharoza, 1,8 mg metylu parahydroksybenzoesan, 0,2 mg propylu parahydroksybenzoesan, 50 mg glicerol, 0,048 mg sód, 20 mg etanol (96%), aromat malinowy L-144739 (zawiera cukier 0,06 mg i etanol 0,67-0,7 mg). Postać farmaceutyczna: Groprinosin Forte 500mg/5ml, Groprinosin 250 mg/5 ml: Przejrzysty, bezbarwny lub różowawy syrop o smaku i zapachu malinowym. Groprinosin Forte 1000 mg: Tabletka. Owalne, barwy białej do kremowej, obustronnie wypukłe tabletki o długości 20 mm a szerokości 10 mm, z linią podziału po jednej stronie oraz z wytłoczoną literą F po drugiej stronie tabletki. Tabletkę można podzielić na równe dawki. Groprinosin 500 mg: Owalne, barwy białej do kremowej, obustronnie wypukłe tabletki, z linią podziału po jednej stronie. Linia podziału na tabletce ułatwia tylko jej rozkruszenie, w celu łatwiejszego połknięcia, a nie podział na równe dawki. Wskazania: Wspomagająco u osób o obniżonej odporności, w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych. W leczeniu opryszczki warg i skóry twarzy wywołanych przez wirus opryszczki pospolitej (Herpes simplex). Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na substancję czynną lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. Inozyny pranobeksu nie należy stosować u pacjentów, u których występuje aktualnie napad dny moczanowej lub zwiększone stężenie kwasu moczowego we krwi. Podmiot odpowiedzialny: Gedeon Richter Polska Spółka z o.o. ul. ks. J. Poniatowskiego 5, 05-825 Grodzisk Mazowiecki. Data aktualizacji: 2021_09_28.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.    

 

KEDP/DAESZP 04.07.2022

 

 [1]                 Ewelina Dymarska, Czynniki modulujące układ immunologiczny człowieka, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy 19 (2), 2016, str.: 26-34.

[2]                 https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/bezsennosc/69683,higiena-snu-jak-zadbac-o-zdrowy-sen

[3] https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/131836/strzepa_szczepanik_wplyw_naturalnej_flory_jelitowej_na_odpowiedz_immunologiczna_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[4] https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/131836/strzepa_szczepanik_wplyw_naturalnej_flory_jelitowej_na_odpowiedz_immunologiczna_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[5]                 http://www.h-ph.pl/pdf/hyg-2015/hyg-2015-4-558.pdf, Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia: Hygeia Public Health 2015, 50(4): 558-565

[6]                 Niśkiewicz Zuzanna (2016), Uniwersytet A. Mickiewicza. Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka. „Studia Krytyczne” nr 3: 139–151.

 

 

 

Share and Enjoy !

Shares


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Filmowanie wesela z powietrza
Też nie podoba mi się ten pomysł, to jest dobre na festynach.
Jak rozwiązać problem z prasowaniem…
Ja nie prasuję, po prostu po upraniu rozciągam tkaninę i formuję tak, żeby...
Gdańsk
Czasem jestem w Gdańsku i faktycznie można tam coś taniej upolować np. na olx
Co zamiast paneli na podłogę?
A może prawdziwe drewno, deski o niezbyt szerokim rozmiarze?