URODA I ZDROWIE

Jesteś tym co jesz czyli odporność na talerzu

22 lipca 2020, dodał: Redakcja

Kiedy zdarza nam się złapać przykrą infekcję, możemy mieć wrażenie, że życie „traci smak”. Zdecydowanie lepiej więc szukać różnych skutecznych sposobów zwiększenia naszej odporności a tym samym unikania infekcji. Metod jest wiele. Jedną z przyjemniejszych może być… jedzenie! Zdrowe, urozmaicone i bardzo kolorowe!Taka dieta jest nie tylko smaczna ale i wartościowa-pomaga wzmacniać naszą odporność.

zdrowa sałatka

O odporności należy myśleć jeszcze wtedy, gdy jesteśmy zdrowi. I zawsze kiedy przygotowujemy sobie nasze posiłki! To co znajduje się na naszym talerzu ma kluczowe znaczenie dla naszej odporności. Warto pamiętać, że proces jej budowania jest długotrwały i choć dobra dieta może „podreperować” zdrowie, na siły witalne i odporność pracuje się miesiącami. Jakimi zasadmi powinniśmy się kierować przy planowaniu i sporządzaniu naszych posiłków?

Jesteś tym, co jesz

Każdy pokarm, po który sięgamy, wpływa na twój organizm i jego kondycję.
Nasza dieta musi być zrównoważona i w żadnym wypadku nie eliminacyjna. Ciało potrzebuje wszystkich składników odżywczych: białka, które je buduje, węglowodanów, które dają mu siłę, tłuszczów, które działają neuroprotekcyjnie, witamin i minerałów, warunkujących dobry przebieg wszystkich zachodzących w organizmie procesów, oraz wody, bez której nie ma życia – mówi dietetyczka Ewa Bakota (Dietakontaktowa.pl). – Trzeba też dbać o jakość naszych posiłków. Węglowodany, które oskarża się o całe zło świata, są nam niezbędne – ale oczywiście tylko te nieoczyszczone. Wysoko przetworzone produkty zbożowe oraz słodycze nie karmią ciała, a jedynie je tuczą. Kolejny wyimaginowany wróg zdrowia to tłuszcze, też są niezbędne – ale tylko te o dobrym profilu. Nasycone kwasy tłuszczowe w produktach zwierzęcych oraz tłuszcze trans, na przykład w wyrobach cukierniczo-piekarniczych, odporności zdecydowanie szkodzą. 

Co zatem jeść, by wzmacniać zdrowie?

Przede wszystkim warzywa i owoce. Instytut Żywności i Żywienia zaleca, by jeść ich minimum 400 g dziennie, z przewagą warzyw. Powinny być jak najbardziej różnorodne, a ich kolor informuje nas, jakie cenne substancje prozdrowotne spożywamy. Każdego dnia należy sięgać zatem po te czerwone i pomarańczowe, fioletowe oraz, przede wszystkim zielone. Taka mieszanka gwarantuje nam, że dostarczamy sobie wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych. 

Witaminy na witalność 

Wśród witamin jedną z najcenniejszych dla odporności jest witamina C, silny przeciwutleniacz, którego dużo znajdziemy w warzywach zielonolistnych, a także czerwonej papryce – dodaje Ewa Bakota. – Szalenie ważne są witaminy A i D, kontrolujące wrodzoną i nabytą odpowiedź immunologiczną. Witamina A obecna jest w bardzo wielu produktach, więc jej niedobory właściwie się nie zdarzają, ale witaminę D od września do kwietnia musimy suplementować, bo syntetyzowana jest pod wpływem promieni słonecznych, a na naszej szerokości geograficznej słońca mamy bardzo mało. Niewielkie ilości witaminy D znajdują się też w jajkach, pełnym mleku, olejach roślinnych i wątrobie. 

Mistrzowskie minerały

Na odporność wpływają też mimikroelementy, a wśród nich popularne ostatnio selen i cynk. – Ich niedobory skutkują wyraźnie obniżoną odpornością. Selen działa przeciwzapalnie
i zwiększa ochronę antyoksydacyjną, a cynk zwiększa produkcję cytokin, które decydują o szybkości immunoodpowiedzi w razie infekcji. Trzeba też dbać o odpowiedni poziom żelaza, bo bez niego spada zdolność neutrofili do likwidowania bakterii
– ostrzega Ewa Bakota. Jedzmy więc orzechy, nasiona i pestki, owoce morza i ryby morskie, grzyby, a także pełnoziarniste pieczywo, zielone warzywa oraz podroby i czerwone mięso (uwaga, maksymalnie dwa razy w tygodniu!).

Dobre bakterie

Warto pamiętać, że warzywa mają jeszcze jedną supermoc: błonnik! To źródło naturalnych prebiotyków, czyli pokarmu dla naszej flory jelitowej. – Jest ona szalenie ważna dla budowania odporności – mówi Ewa Bakota. – Wzmacnia barierę nabłonkową jelit, stymuluje komórki żerne układu odpornościowego do obrony przed patogenami i zmniejsza reakcje alergiczne na białka pokarmowe. Korzystną florę bakteryjną jelit można odbudować jedząc fermentowane produkty nabiałowe, takie jak: kefiry, jogurty i maślanki, a także kiszonki warzywne. Codziennie!

Tak więc odżywiaj się zdrowo, dbaj o regularny ruch, spokojny sen, odpowiednią ilość wypoczynku i… żadna choroba ci nie straszna!

Reaguj na pierwsze objawy infekcji

Jeśli po raz kolejny dopadnie cię infekcja wirusowa górnych dróg oddechowych, możesz skrócić czas jej trwania, stosując przy pierwszych jej objawach Groprinosin w tabletkach. Jeśli nawracające infekcje wirusowe górnych dróg oddechowych wystąpią u twojego dziecka sięgnij po Groprinosin® w postaci syropu o malinowym smaku. Można go stosować u dzieci powyżej 1. roku życia.

Groprinosin sprawdza się u osób o obniżonej odporności, w przypadku nawracających infekcji wirusowych górnych dróg oddechowych, kiedy pojawiają się m.in. następujące objawy: uczucie zatkanego nosa, wodnisty wyciek z nosa, stan podgorączkowy, drapanie
w gardle, uczucie rozbicia.

Cena:
Groprinosin syrop 250 mg/5 ml – około 18 zł

Groprinosin tabl. opakowanie 20 tabl. – około 18 zł

Groprinosin tabl. opakowanie 50 tabl. – około 40 zł

====

Groprinosin (Inosinum pranobexum): Groprinosin, 500 mg, tabletki: 1 tabletka zawiera 500 mg inozyny pranobeksu. Owalne, barwy białej do kremowej, obustronnie wypukłe tabletki. Groprinosin, 250 mg/5 ml, syrop: 1 ml syropu zawiera 50,0 mg inozyny pranobeks. Substancje pomocnicze o znanym działaniu: 1 ml syropu zawiera: 650 mg sacharoza, 1,8 mg metylu parahydroksybenzoesan, 0,2 mg propylu parahydroksybenzoesan, 50 mg glicerol, 0,048 mg sód, 20 mg etanol (96%), aromat malinowy L-144739 (zawiera cukier 0,06 mg i etanol 0,67-0,7 mg). Przejrzysty, bezbarwny lub różowawy syrop o smaku i zapachu malinowym. Wskazania: Wspomagająco u osób o obniżonej odporności, w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych. W leczeniu opryszczki warg i skóry twarzy wywołanych przez wirus opryszczki pospolitej (Herpes simplex). Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na substancję czynną lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. Produktu leczniczego Groprinosin nie należy stosować u pacjentów, u których występuje aktualnie napad dny moczanowej lub zwiększone stężenie kwasu moczowego we krwi. Podmiot odpowiedzialny: Gedeon Richter Polska Spółka z o.o. ul. ks. J. Poniatowskiego 5, 05-825 Grodzisk Mazowiecki. Data aktualizacji: 2019_09_17.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

KEDP/DADQL3 17.07.2020


loading...

Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Ubiór na rozmowę kwalifikacyjną
Krawat niekoniecznie, ale koszula z długim rękawem owszem.
Czy brać z nim ślub?
Też jestem zdania, że lepiej się wstrzymać niż potem żałować
Naklejki na paznokcie
Na ali jest ogromny wybór tyle że długo się czeka na dostawę
wypadające włosy
Gubiłam mnóstwo włosów przez anemię, zaczęłam suplementować żelazo i używać szamponu do włosów wypadających....