Jakie znaczenie dla organizmu ma chrom

22 września 2022, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Share and Enjoy !

Shares

Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu najważniejsza jest dobrze zbilansowana dieta. Ważne, aby dostarczała wszystkich niezbędnych makro i mikroelementów. Jednym z nich jest chrom (Cr). Pierwiastek ten pomaga utrzymać właściwy poziom cukru we krwi, a dzięki temu zapobiegać np. cukrzycy. Przekłada się to na opanowanie napadów głodu, czyli jednocześnie może wspierać walkę z nadprogramowymi kilogramami. Czy jednak jest to remedium na problemy z otyłością?

chrom

Czym jest chrom

Chrom jest niezwykle cennym pierwiastkiem. Odgrywa bardzo dużą rolę w ciele człowieka, choć z natury występuje w ilościach śladowych (6mg). Zasadniczym jego działaniem jest udział w produkcji insuliny, poprzez pobudzanie pracy trzustki. Dzięki temu chroni przed występowaniem cukrzycy typu drugiego, hamuje napady wilczego głodu, a tabletki zawierające go w składzie  cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Ponadto bierze udział w wielu innych procesach, takich jak przemiana węglowodanów i białek. Chrom stymuluje syntezę kwasów tłuszczowych i pozwala zachować równowagę pomiędzy tzw. dobrym (HDL) i złym (LDL) cholesterolem. Istnieją badania, w których wykazano, że chrom zmniejsza wydalanie wapnia z organizmu, co może oznaczać wspieranie walki z osteoporozą.

Niedobór i nadmiar chromu w organizmie

Ten niezwykle cenny pierwiastek śladowy, jakim jest chrom, może mieć zbawienne efekty, jeśli zapewnimy sobie właściwą jego podaż. Jeśli jednak zabraknie go w naszej diecie czy suplementacji, musimy się liczyć z pewnymi konsekwencjami. Pierwsze objawy niedoboru chromu to ból głowy, stres, lęk, spowolnienie przemiany materii, wysoki poziom cukru i cholesterolu czy zmęczenie. Jest to zatem niezwykle ważne, aby poziom tego pierwiastka był prawidłowy. Należy nad tym czuwać, wykonując niezbędne badania. Z drugiej strony, także nadmiar chromu może się niekorzystnie odbić na zdrowiu. Może bowiem zachwiać produkcję insuliny, wpłynąć na zmniejszenie wchłaniania żelaza czy cynku lub powodować bezsenność. Wniosek jest jeden, każdy suplement należy wprowadzać do diety pod ścisłą kontrolą lekarza, zwłaszcza jeśli występują już schorzenia takie jak cukrzyca.

Źródła chromu w pożywieniu

Najbezpieczniejszym i najzdrowszym sposobem na zaopatrzenie organizmu w potrzebne mikroelementy i witaminy jest różnorodna dieta. Chcąc suplementować chrom w żywności, należy szczególną uwagę skierować na kasze gruboziarniste, drożdże, wyroby pełnoziarniste, drób czy owoce morza.  Aby w pełni wykorzystać potencjał tego pierwiastka zawarty w pożywieniu, najlepiej dostarczać go w towarzystwie witaminy C. Dlatego zawsze do posiłku warto wprowadzić porcję warzyw np. w postaci sałatki czy koktajlu.

Chrom w walce z kilogramami

Chrom jest bardzo wszechstronnym pierwiastkiem, ważnym dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak już opisano, pomaga uregulować poziom cholesterolu czy cukru we krwi. Te jego zalety zostały udowodnione w szeregu przeprowadzanych badań. Czy jednak bezpośrednio wpływa on na pozbycie się nadprogramowych kilogramów? Tego nie potwierdzają jednoznacznie wyniki badań. Oczywiście poprawia on proces przemiany materii, może obniżać łaknienie czy ograniczać odkładanie tłuszczu,  jednak podstawą zawsze jest i będzie, prawidłowo zaplanowana dieta oraz aktywność fizyczna. Chrom należy traktować jako ważny element, kontrolować jego poziom i zapobiegać niedoborom.

Po więcej informacji zapraszamy tutaj: https://natureessence.ch/pl/chrom-a-odchudzanie

 

 

 

Share and Enjoy !

Shares


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz