URODA I ZDROWIE

Jak się nie stresować? Poznaj dwa rodzaje stresu, ich wpływ na zdrowie oraz wypróbuj naszych 10 wskazówek, jak pozbyć się stresu!

22 czerwca 2020, dodał: Redakcja

Stres – nie bez powodu to słowo słyszymy chyba każdego dnia. Warto wiedzieć, że nie zawsze jest zjawiskiem mającym negatywny wpływ na nasze życie. Można powiedzieć, że stres pojawia się wtedy, kiedy okoliczności i wymagania wydają się być ponad nasze możliwości, zbyt trudne. Warto odróżniać rodzaje stresu, a szczególną uwagę zwracać na stany przewlekłe, długotrwałe oraz tzw. stres oksydacyjny, który może negatywnie wpływać na zdrowie.

Wpływ stresu na zdrowie

Stres to złożona reakcja organizmu polegająca na zmianach percepcji, odbijająca się na stanie emocjonalnym, zachowaniu i fizjologii człowieka. Tyle definicja, ale o stresie warto, a nawet trzeba, wiedzieć znacznie więcej. Dlatego, że codzienność jest dziś coraz bardziej stresująca, a także z powodu wpływu stresu na organizm człowieka. Długotrwały stres jest obecnie ogromnym wyzwaniem dla wielu ludzi i staje się przyczyną poważnych dolegliwości.

Zacznijmy od tego, że naukowcy wyróżniają dwa rodzaje stresu:

  • eustres – tzw. potrzebny stres, czyli pobudzenie organizmu niezbędne do działania, również w sytuacjach zagrożenia, ale nie tylko – dotyczy wyzwań zawodowych, rodzinnych, zdrowej rywalizacji;
  • disstres – utrudnia albo hamuje możliwość koncentracji, osłabia wytrzymałość i hamuje kreatywność.

Sytuacja jest poważniejsza, jeśli stres ma charakter długotrwały. Niestety, nie są to „tylko” niepokoje i nerwy, ale kompleksowy wpływ na cały organizm. Wpływ stresu na organizm to m.in. osłabienie mechanizmów obronnych, odporności. Stresu nie da się oczywiście uniknąć, natomiast jeśli stan ten trwa niemalże bez przerwy, pojawiają się problemy ze snem, procesami trawiennymi, ciśnieniem krwi, koncentracją, nasila się niepokój i lęk.

Groźny stres oksydacyjny

Mówiąc o przewlekłym stresie, nie można pominąć bardzo niebezpiecznego dla nas stresu oksydacyjnego. Jedną z głównych jego przyczyn jest bowiem życie w stresie i napięciu nerwowym.

 

Co to jest stres oksydacyjny? Mówimy o nim w sytuacji, kiedy w organizmie zachwiana zostaje równowaga między wolnymi rodnikami a antyoksydantami (przeciwutleniaczami). W zdrowym organizmie mamy do czynienia z równowagą między naturalnie występującymi wolnymi rodnikami i antyoksydantami. Kiedy dochodzi do nadprodukcji wolnych rodników, przyjazne nam przeciwutleniacze ulegają rozpadowi. Dlaczego tak się dzieje? Poza wspomnianym już stresem, do powstania stresu oksydacyjnego przyczyniają się także:

  • nadmierny, systematyczny wysiłek fizyczny;
  • zanieczyszczenia powietrza;
  • nałóg nikotynowy, spożywanie alkoholu;
  • kontakt z metalami ciężkimi;

Należy wziąć pod uwagę także powszechne błędy dietetyczne – stres oksydacyjny może spowodować spożywanie wysoko przetworzonej żywności, potraw przypalonych, spleśniałych, peklowanego mięsa, wędzonek.

Sposoby na stres i dobre samopoczucie

Ze względu na to, że stresu nie można całkowicie wyeliminować, bardzo istotne są wszelkie, zdrowe i skuteczne sposoby na lepsze samopoczucie, łagodzenie objawów stresu. Nikogo chyba nie zdziwi, że najważniejszy jest tzw. zdrowy styl życia. Pod tym pojęciem kryje się zarówno podejście do pracy i odpoczynku, jak i odpowiednia dieta. Nie zapominamy też o kontrolowaniu stanu zdrowia i badaniach.

 

 

Warto zastosować się do kilku porad, które teoretycznie są oczywiste, ale zapominamy o nich na co dzień:

  • nie zarywaj nocy i wysypiaj się;
  • wypoczywaj w ciągu dnia;
  • postaraj się o urlop dwa razy w ciągu roku;
  • postaw na aktywność fizyczną – sport albo chociaż codzienny spacer;
  • medytuj, oddychaj świadomie;
  • miej pasje, zainteresowania i hobby;
  • nie sięgaj po alkohol, aby zapomnieć o problemach;
  • nie „zajadaj” stresu;
  • dziel się problemami, rozmawiaj z bliskimi, przyjaciółmi;
  • nie zatrzymuj w sobie napięcia;
  • zadbaj o prawidłową dietę.

To, co jemy ma ogromne znaczenie dla zdrowia, odporności i nastroju. Badania potwierdzają, że niezdrowa dieta jest jedną z przyczyn stresu oksydacyjnego. Można nawet mówić o dietetycznej profilaktyce stresu – zdrowe, zbilansowane posiłki przyczynią się do lepszej kondycji, koncentracji, poprawią jakość snu i pomogą regenerować florę jelitową. W diecie powinny znaleźć się produkty zawierające mikroelementy (cynk, wapń, tryptofan, magnez), a także witaminę B i probiotyki.

Można także zastosować odpowiednią suplementację. Preparatem, po który warto sięgnąć jest Guut Mood, w którym na dzienną dawkę składa się kapsułka probiotyczna i nieprobiotyczna. W kapsułce probiotycznej mamy cenne bakterie:

  • Lactobacillus casei HA-108,
  • Lactobacillus helveticus Rosell-52,
  • Bifidobacterium breve HA-129,
  • Bifidobacterium longum Rosell – 175.

W kapsułce nieprobiotycznej działają:

  • Ashwaganda Sensoril®,
  • ekstrakt z Różeńca górskiego, przyczynia się do redukcji objawów zmęczenia,
  • witamina B6 i witamina B12 – wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Innym, polecanym suplementem może być Guut Vitality, w którym również działa kapsułka probiotyczna o takim samym składzie, a w dawce nieprobiotycznej mamy:

  • ekstrakt z Alpinia galanga,
  • żelazo – pomaga utrzymać prawidłowy poziom zdolności poznawczych, wspiera metabolizm energetyczny i przyczynia się do zmniejszenia zmęczenia,
  • witamina B6 i witamina B12 – wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

 

Jak się nie stresować? 10 sposobów

Mając świadomość tego, że stres jest nieodłącznym towarzyszem współczesnego człowieka oraz znając jego niekorzystne działanie, warto wiedzieć, jak minimalizować wpływ stresu na organizm. Istnieją uniwersalne porady, wskazówki i metody, dzięki którym można kontrolować stres w pracy, w domu czy w szkole.

Oto złota dziesiątka sposobów, które może realizować praktyczne każdy:

  1. Poznaj i zdefiniuj czynniki stresujące, nazwij sytuacje, miejsca, ludzi, którzy mają taki właśnie wpływ, postaraj się ich unikać, wyeliminować, ewentualnie zapobiegać, minimalizować możliwości kontaktu.
  2. Skoncentruj się na jednym celu, zadaniu – tzw. wielozadaniowość to źródło wielu stresów i napięcia, jest czasochłonna i mniej efektywna.
  3. Postaraj się o ład wokół siebie, ponieważ bałagan również jest stresujący, wywołuje poczucie chaosu, dekoncentruje, obniża skuteczność.
  4. Zaprzyjaźnij się z medytacją i ćwiczeniami relaksacyjnymi – nie tylko wyciszają i relaksują, ale także obniżają średni poziom kortyzolu oraz mogą poprawiać pamięć i koncentrację.
  5. Odrzuć negatywne myśli, poznaj techniki NLP – nie daj się wciągnąć we własną spiralę czarnych myśli i lęków.
  6. Postaw na aktywność fizyczną, sport, zdrowy ruch, spacery – ruch stymuluje wydzielanie się endorfin, poprawia kondycję, samopoczucie, odporność.
  7. Odpoczywaj i relaksuj się – zarwane noce, bezsenność to zarówno skutek, jak i przyczyna stresu, odpoczywaj również w trakcie dnia.
  8. Pozwól sobie na regularne drzemki – to regeneracja i możliwość nadrobienia zbyt małej ilości snu, ponadto mogą obniżać poziom kortyzolu.
  9. Oddychaj świadomie – sprawdź, jak na organizm i nastrój wpływają głębokie wdechy i wydechy.
  10. Uśmiechaj się! Podobno nawet wymuszony uśmiech przyczynia się do wyzwalania endorfin, uśmiech pomaga też uwolnić się od napięć i rozluźnić.

Należy pamiętać o tym, że suplement nie zastępuje zróżnicowanej diety.

 

 

 

 

 

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

loading...

Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Wasz wolny czas
Gram w gry kasynowe online. Ulubiony bakarat i poker. To tak wygodne, że...
firany czy rolety?
Ja jestem fanką połączenie firan z zasłonami. Moim zdaniem wygląda to bardzo elegancko,...
Jaki dobry psycholog w Warszawie
Najważniejsze jeśli psycholog potrafi szybko zdobyć zaufanie pacjenta, co jest niezwykle ważnym elementem skutecznej terapii.
Markowe ubrania używane
ja kupiłam mnóstwo perełek od markowych ubrań po mniej znane totalnie w klimacie vintage :)