BHP w pracy biurowej | Wszystko dla zdrowia i urody, porady kulinarne Uroda i Zdrowie - serwis nie tylko dla kobiet!

BHP w pracy biurowej

12 lutego 2016, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Share and Enjoy !

Shares

Praca biurowa to praca siedząca, która niesie ze sobą pewne zagrożenia. Nie należy ich lekceważyć w trosce o własne zdrowie.

fotele-biurowe-skorzane

Kiedy słyszy się określenie „ciężka praca”, to zwykle w kontekście pracy fizyczne, wyniszczającej organizm. Praca na stanowisku biurowym uważana jest nadal za lekką i przyjemną, a to jest niestety fałszywy pogląd. Obowiązki wykonywane w jakimkolwiek biurze lub praca biurowa we własnym domu wymaga wielogodzinnego spędzania czasu w pozycji siedzącej. Wbrew powszechnej opinii praca w pozycji siedzącej ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie i jest dla organizmu niezwykle uciążliwa. Pojawiające się dolegliwości (głównie kręgosłupa) powodują, że nie może być wówczas mowy o efektywnej pracy. Problem ten można wyeliminować lub co najmniej bardzo ograniczyć prosty sposób – wystarczą prawidłowo dobrane meble biurowe, zwłaszcza te najważniejsze, czyli fotele.

fotel-biurowy-ergomax-enjoy-plus-z-podnozkiem

Czynniki wpływające na uciążliwość pracy biurowej

Pozycja statyczna to znacznie większy wysiłek niż może się wydawać – w tym czasie mięśnie ulegają dużemu kurczeniu się, w efekcie czego pozostają w stanie długotrwałego napięcia. Taki stan przyczynia się do zmniejszenia dopływu krwi do mięśni i ich znacznie mniej efektywne utlenianie oraz odżywianie zatrzymując toksyczne produkty przemiany materii zamiast je usuwać. Ostatecznie mięśnie są zmęczone, a człowiek nie pracuje efektywnie. Nakładają się na to nienaturalne obciążenia kręgosłupa, które dość szybko powodują dolegliwości, a w dłuższym czasie prowadzą do schorzeń.

Na brak efektywności pracy wpływają jeszcze inne elementy:

  • niewłaściwe oświetlenie – powoduje zaburzenia koncentracji i zmęczenie wzroku
  • hałas – powoduje rozproszenie i bóle głowy oraz nerwowość
  • stres – powoduje znużenie organizmu i popełnianie błędów

Jak wskazują specjaliści BHP, aby tego uniknąć wystarczy reorganizacja stanowiska pracy – najlepiej biuro zaprojektowane przez specjalistów. Projektanci dobiorą oświetlenie i wyposażenie pracowników w odpowiednie meble biurowe, w tym przede wszystkim regulowane fotele biurowe najwyższej jakości, które mają kluczowe znaczenie dla efektywnej i komfortowej pracy.

uchwyt-na-dwa-monitory

Ergonomiczne stanowisko pracy biurowej

Nieprawidłowo zorganizowane stanowisko pracy powoduje długofalowe, niekorzystne efekty zdrowotne pracowników, które z całą pewnością odbiją się negatywnie na efektywności ich pracy, a co za tym idzie korzyściach firmy. Choć zaaranżowanie ergonomicznego stanowiska pracy to duża inwestycja, w każdym wypadku okazuje się ona opłacalna. Zasady organizacji ergonomicznego stanowiska pracy biurowej to temat na osobny artykuł, tutaj krótko o najważniejszym elemencie, czyli o fotelu biurowym.

Fotele biurowe powinny charakteryzować następujące cechy:

  • regulacja oparcia
  • regulacja wysokości fotela
  • regulacja zagłówka
  • podnóżek (zazwyczaj jest to osobny produkt)
  • regulacja podłokietników
  • wyprofilowane oparcie i siedzisko
  • regulowana poduszka na wysokości części lędźwiowej kręgosłupa

To absolutne minimum jeśli chodzi o regulację, natomiast wygoda pracy wymaga, aby był to fotel obrotowy przesuwany na kółkach. Istotny jest również materiał, z którego wykonane są obicia fotela. Tutaj bezkonkurencyjna jest siatka, która dostosowuje się do kształtu ciała i przepuszcza powietrze, dzięki czemu zapobiega poceniu się.

Zasady ergonomii powinny dotyczyć również pomieszczenia pracy – oto najważniejsze elementy:

  • wolna przestrzeń na jednego pracownik to 2 m² podłogi oraz 3-5 m² przestrzeni wokół siebie
  • wysokość pomieszczeń nie mniejsza niż 3 metry
  • okna bądź urządzenia, które eliminują nadmierny wpływ promieni słonecznych
  • oświetlenie zarówno światłem dziennym jak i elektrycznym
  • temperatura w pomieszczeniu nie mniejsza niż 20 stopni
  • odpowiednia wentylacja i klimatyzacja

Nie bez znaczenia jest również sama organizacja kilku stanowisk pracy – na przykład zbyt duże pomieszczenia powinny być podzielone na strefy, tak zwane boksy. Takie rozwiązania są normą na przykład w Stanach Zjednoczonych – u nas taki model pracy dopiero się rozwija i sprawdza się w większych firmach.

Artykuł został przygotowany we współpracy ze sklepem internetowym Ergo-fotel.pl oferującym wysokiej jakości fotele biurowe

Share and Enjoy !

Shares


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz